Mesleğin sıkıntılarının arttığı şu yıllarda görevlerinin de eksponansiyel olarak arttığı su götürmez bir gerçek artık. Bu yazıda ben bu görevlerin çok kısıtlı bir kısmını ele almışım. Almışım diyorum çünkü 2016 yılında yazmışım. İyi okumalar diliyorum.
Hastayla İletişim önemlidir
Hastayla doğru ve
etkili şekilde iletişim kurulması önemlidir. Hastaya aktarılan bilginin doğru
ve eksiksiz biçimde aktarılmış olması gereklidir. Bunun için hastaların
anlayacağı dilden, mümkün mertebe tablolaştırma yapılarak. Veyahut son dönemde
yaygınlaşmaya başlayan etiketleme çözümleri ile hasta ile olan kısa süreli
iletişimde maksimum fayda elde etmek önemlidir.
Kronik de bize mi kronik?
Kronik hastalıkların tedavisinde
eczacının rolü tartışılamaz şekilde artmıştır. Doktorların hasta yükünün
artmasıyla beraber hastalara yapılan bilgilendirme azalmıştır. Neredeyse
reçeteyi verip sizde şu hastalık var denilip gönderilmektedirler. Daha doğrusu hastayı tatmin eden bilgilendirme yapılamamaktadır. Bu karşı tarafın bilgi seviyesinden, kişiliğinden kaynaklı nedenlerden veyahut doktorun eksik bilgi vermesinden kaynaklanmaktadır. Haliyle durum böyle olunca hastalar kendi
imkanları ile güvensiz kaynaklardan doğru/yanlış bilgileri toplamaktadır ve
çoğu zaman milyonda bir görülebilecek bir durumu yanlış edindikleri bilgiler
yüzünden dert edip psikolojik rahatsızlıklara varan tablolara ulaşabilecek zararlara uğramaktadırlar.
Doktora sormaya çekinen hastaların çıkış kapısı eczacılardır.
Eczacıların bu yüzden kronik hastaları bilgilendirmeleri önemlidir. Kronik
hastalıklarda eczacının hastayı bilgilendirmesi, hastalığın kontrolünde önem
taşımaktadır. Hastanın bilgilendirilmesi hem hastaya hem de eczacıya katkı
yapmaktadır.
Hasta açısından QALY(Quality adujusted life years- Kaliteye
Endeksli Yaşam Yılı) artmasına vesile olmaktayken, eczacı açısındansa
gerek mesleki haz gerekse mesleğin gereği olan sosyal görevi yerine getirmek
açısından kazançtır. Maddi açıdan da eczacı için önemli bir çıkar
sağlamaktadır.
Abime ordan bir viagra(!)
Eczacı hasta gururunu, toplumsal
statüsünü zedeleyecek şekilde hastaya yaklaşmamalıdır. Meslek ahlakı gereği
hastanın bilgilerini gizli tutmalıdır. Eczacılık mesleği sosyal bir meslek
olduğu için yukarıda iletişim hakkında belirttiğim ölçütler çerçevesinde
hastanın anlamasını maksimize ederken, hastanın bilgilerinin gizli kalmasının
sağlamak zorundadır. Sağ elin verdiğini sol el bilmemesi mantığı bu açıdan
önemlidir. Verilen ve alınan şey bilgidir. Buna dikket edilmeli ve bu şekilde
hastalara yaklaşılmalıdır.
- O ilaç niye o kadar pahalı? Geçen aldığımda daha ucuzdu.
+ Beyefendi Ella fiyatı her yerde aynı.
- E alacayık o zaman yapacak bir şey yok
Toplum yapısı gereği aile planlaması
noktasında eczacılara büyük iş düşmektedir. Özellikle kırsal kesimlerde toplum
baskısının olduğu yerlerde. Cinsel konular bir tabu olmaktadır. Bir çıkış
noktası olarak bilgi en yakın ve kolay ulaşılabilen eczacılardan elde
edilmektedir. Bu konuda eczacıların en güncel aile planlaması yöntemlerini ve
dezavantajlarını bilip, hastanın talebine göre bilgilendirme yapıp, uygun
yönteme yönlendirmelidir. Türkiye'de en çok kullanılan geleneksel aile planlaması
yönteminin geri çekme olduğu düşünüldüğünde bu konunun eczacılar tarafından
hastalara vurgulanması gerekmektedir.
İlk 12 aylık kullanımda 100 kadın başına
gebelik oranları
|
Yöntem
|
Kullanıma
uygun kullanılmadığında
|
Doğru
ve düzenli kullanıldığında
|
|
Geri
Çekme
|
19
|
4
|
|
Erkek
kondomu
|
14
|
3
|
Kaynak: Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı
Kitabı, T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel
Müdürlüğü, Ankara, 2009
Bu noktada kondom
kullanımında dahi düzgün kullanılmazsa gebelik gözlenebileceğini vurgulamak
eczacının primer görevlerindendir. Hastaya uygun yöntemin, ideal kullanımını
detaylıca anlatıp, etkin bir aile planlaması sağlanması açısından önemlidir.
2016 yılının staj zamanlarındaki düşünmem böyle olmuş. Hesapta bunu o sene paylaşacaktım. Nasip 2018'in ilk ayının son günlerine olmuş. Herkese iyi günler sağlıcakla kalın
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder